Μ.Αντύπα 62-66 - Νέο Ηράκλειο Τηλ.: 2102718724 
Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ-Η ΙΣΧΥΡΟΤΕΡΗ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

«Νούς υγιής εν σώματι υγιεί». Από την αρχαιότητα ακόμη, η σημασία της άσκησης ήταν θεμελιώδης για την συνολική υγεία του ανθρώπου. Δυστυχώς, στις μέρες μας, με τη χρήση των μηχανικών μέσων στις μετακινήσεις των ανθρώπων στις εργασίες τους, με την κατανάλωση μεγάλης ποσότητας τροφίμων, με την αναγκαστική διαβίωση σε πολυπληθή αστικά κέντρα με χαμηλό συντελεστή πράσινου, το σωματικό βάρος αυξάνει, οι σωματικές ικανότητες περιορίζονται και ως φυσικό επακόλουθο εμφανίζονται ασθένειες που συνδέονται με αυτό τον τρόπο ζωής. Τέτοιες είναι τα καρδιακά και εγκεφαλικά επεισόδια, ο σακχαρώδης διαβήτης, η δισλιπιδαιμία, ο καρκίνος, διάφορες νευροπάθειες, ψυχιατρικές παθήσεις, όπως άγχος-κατάθλιψη, οστεοπόρωση και άλλες.

somatiki-askisi-ugeiaΔεν είναι τυχαίο ότι όλοι οι μεγάλοι διεθνείς ιατρικοί οργανισμοί (όπως η Ευρωπαϊκή, Καναδική και Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία κ.α.) έχουν συμπεριλάβει στις κατευθυντήριες οδηγίες τους για την πρόληψη και θεραπεία των καρδιαγγειακών επεισοδίων, ημερήσια σωματική άσκηση μετρίας έντασης διάρκειας 20-30 λεπτών.

Με τη μακρόχρονη και συστηματική άσκηση, (όπως και με τη σκληρή σωματική εργασία), οι μύες του σώματος ισχυροποιούνται, απαλλάσσονται από το περιττό λίπος, μορφοποιούνται, δίνοντας χάρη και ομορφιά στο ανθρώπινο παράστημα. Η ισχυροποίηση των μυών έχει ένα πολύ πρακτικό αποτέλεσμα: κάνει το άτομο ικανό να έχει άνεση στις καθημερινές σωματικές του ενέργειες και του δίνει τη δυνατότητα να αντιμετωπίζει κάθε πρόσθετο πρόβλημα με ευκολία. Το άτομο γίνεται παραγωγικό χωρίς να κουράζεται υπερβολικά κι αυτό το γεμίζει με αυτοεκτίμηση και ικανοποίηση, συναισθήματα τόσο αναγκαία για τη ψυχική μας υγεία.

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο DUKE των ΗΠΑ τεκμηρίωσαν ότι η συστηματική άσκηση(μέσω της δράσης του νευροδιαβιβαστή σεροτονίνη)μπορεί να συναγωνιστεί τα ισχυρότερα αντικαταθλιπτικά φάρμακα.

Η μακροχρόνια σωματική άσκηση επιβραδύνει τη γήρανση των κυττάρων. Τα σωματικά και ψυχικά οφέλη από την τακτική σωματική άσκηση εμφανίζονται από τις πρώτες κιόλας εβδομάδες από την έναρξη της άσκησης.

Η άσκηση είναι το σημαντικότερο ερέθισμα για την ομαλή και συμμετρική ανάπτυξη του μυοσκελετικού συστήματος του σώματός μας από τη γέννηση μας ως τη πλήρη σωματική μας ωριμότητα.

Ωστoσο πριν ξεκινήσει κάποιος να γυμνάζεται, συστήνεται για την δική του ασφάλεια να απευθυνθεί σε κάποιον αρμόδιο ιατρό ώστε να προηγηθεί προαθλητικός έλεγχος.Εάν κάτι τέτοιο δεν συμβεί,τότε ο γυμναστής που θα τον αναλάβει οφείλει να τον παραπέμψει o ίδιος για περαιτέρω ιατρικό έλεγχο σε περίπτωση που διαπιστώσει κάποιους παράγοντες αυξημένου κινδύνου.Αυτό μπορεί να συμβεί κατά βάση με την μεθοδευμένη λήψη ιατρικού ιστορικού πριν την έναρξη της άσκησης και εν συνεχεία διακρίνοντας κάποια εμφανή κλινικά συμπτώματα που πιθανόν να αγνοεί ο ασκούμενος.Όπως γίνεται κατανοητό ο γυμναστής αποτελεί μια σημαντική δικλείδα ασφαλείας.Κάτι τέτοιο βέβαια προυποθέτει κατάρτιση,εμπειρία και υπευθυνότητα απο την πλευρά του γυμναστή.

Σημαντική είναι και η ανοικτή γραμμή επικοινωνίας μεταξύ ιατρού και γυμναστή για την σωστή εκπόνηση του προγράμματος σε περίπτωση που διαπιστωθούν παθολογικά προβλήματα υγείας.Ο ιατρός συστήνει τις ενδείξεις-αντενδείξεις και τα σημεία προσοχής της εκάστοτε περίπτωσης ενώ ο γυμναστής εγγυάται την τήρηση τους και την αναφορά της προόδου του ασθενούς στον ιατρό του.Δεν είναι λίγες οι φορές που η φαρμακευτική αγωγή μειώθηκε δραστικά λόγω της συστηματικής άσκησης με σημαντική συμβολή του γυμναστή.

Είναι πλέον από όλους αποδεκτό, πως η άσκηση όχι μόνο διατηρεί και βελτιώνει ένα υγιές σώμα, αλλά θεραπεύει και ένα σώμα που πάσχει, καθώς και μια ψυχή που συμπάσχει με το σώμα. Με άλλα λόγια, το μήνυμα της άσκησης δεν απευθύνεται μόνο στους υγιείς, αλλά και στους πάσχοντες ανθρώπους, με σκοπό να προλαμβάνονται οι ασθένειες και να βελτιώνονται διάφορες νοσηρές καταστάσεις. Έτσι η σωματική άσκηση δίκαια είναι η ισχυρότερη φαρμακευτική αγωγή.

ΔΡΑΚΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΙΑΤΡΟΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ

ΣΙΑΦΤΟΥΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  1. European guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice
  2. The JNC7 report
  3. American Diabetes Association. Treatment of Hypertension in Adults with Diabetes.
  4. AHA/ACC Guidelines for Preventing Heart Attack and Death in Patients with Atherosclerotic Cardiovascular Disease