Μ.Αντύπα 62-66 - Νέο Ηράκλειο Τηλ.: 2102718724 
Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

KINESIS FUNCTIONAL TRAINING

''Λειτουργική'' χαρακτηρίζεται η προπόνηση η οποία δημιουργεί στο σώμα προσαρμογές που το καθιστούν ικανό να ανταπεξέρχεται καλύτερα στην καθημερινότητα του. Αυτό επιτυγχάνεται προσομοιάζοντας το εύρος, την αλληλουχία των κινήσεων, την αντίσταση, την διάρκεια και όλες τις υπόλοιπες παραμέτρους της προπόνησης, κατ'αντιστοιχία με τις πιό συνήθης δραστηριότητες μας.

Το kinesis είναι ένα πολυμηχάνημα τελευταίας γενιάς από την πρωτοπόρο στο είδος εταιρεία Technogym και αποτελεί την πιο ολοκληρωμένη πρόταση functional training. Σχεδιάστηκε από αρχιτέκτονα υπό την καθοδήγηση γυμναστών συνδυάζοντας την επιστήμη με την εργονομία και την αισθητική. Φιλικό στη χρήση από τον χειριστή ,μπορεί να υποστηρίξει μια προπόνηση που απέχει σημαντικά από τις συμβατικές μεθόδους, σε εκτέλεση αλλά και σε αποτελέσματα. Χαρακτηριστικό της προπόνησης αυτής είναι όπως πολύ εύστοχα αναφέρει και η ονομασία του η ΚΙΝΗΣΗ.

KINESIS FUNCTIONAL TRAININGΚατά την διαρκεία της συνεδρίας ο ασκούμενος μπορεί να εκτελέσει οποιαδήποτε άσκηση θα έκανε με αλτήρες - μπάρες - οργανα,κ.τ.λ. αλλά αυτήν τη φορά με την αντίσταση που του παρέχουν 2 υδραυλικά συγχρονισμένα ελατήρια. Στις κλασικές προπονήσεις με βάρη, ισχύει ο νόμος δράσης- αδράνειας και η υψηλή ταχύτητα εκτέλεσης κάνει την την άσκηση ευκολότερη λόγω ορμής. Στο kinesis το φαινόμενο αυτό παρουσιάζεται πολύ μειωμένο καθώς, λόγο των ελατηρίων, η αύξηση της αντίστασης είναι γραμμική και η αύξηση της τάσης των μυών ειναι ευθέως ανάλογη με την αύξηση του μήκους τους. Αυτό σημαίνει ότι όσο ο ασκούμενος προσεγγίζει τον τερματισμό του εύρους κίνησης, τόσο η άσκηση γίνεται δυσκολότερη και το αντίστροφο. Η κίνηση εχει πλαστικότητα και ειναι ομαλή, χωρίς έντονες εναλλαγές των ροπών οπως στα ελεύθερα βάρη. Αυτο ισχύει τόσο στην υπερνικητική φαση της άσκησης όσο και στην υποχωρητική και οφείλεται στην προοδευτική αυξομείωση του ελάσματος. Σαν αποτέλεσμα έχουμε μια πιο καθολική εκγύμναση των μυών σε όλη τους την επιφάνεια μειώνοντας δραστικά τις πιθανότητες μυικών τραυματισμών ενώ παράλληλα βελτιώνεται η ευκαμψία και η λειτουργικότητα των αρθρώσεων. Αξειωσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι επιβαρύνσεις στις περισσότερες ασκήσεις είναι κάθετες ως προς το επίπεδο στήριξης με αποτέλεσμα να είναι λιγότερο φθοροποιές για το σώμα. Eπιπλέον η ελεύθερη κίνηση (αναλύεται παρακάτω) που διαγράφει το σώμα βάζει σε λειτουργία όλους τούς εν τω βάθη σταθεροποιητές μύες που είναι υπεύθηνοι για τήν ποιότητα των κινητικών προτύπων και την αποφυγή συνδεσμικών κακώσεων, εξαρθημάτων κ.τ.λ. Ως εκ τούτου η προπόνηση στο kinesis δεν χαρακτηρίζεται απλά ως ασφαλής, αλλά σαν μια προπόνηση που θωρακίζει γενικότερα το μυοσκελετικό σύστημα.

Ο ασκούμενος μέσα σε λίγες συνεδρίες «μαθαίνει καλύτερα» το σώμα του,και αποκτά τον έλεγχο μυών που πιθανόν να αγνοούσε την ύπαρξη τους. Ο μυικός κορσές γύρω από την περιοχή της μέσης και της ράχης ενεργοποιείται σχεδόν σε όλες τις ασκήσεις προκειμένου να διατηρηθεί το σώμα στην σωστή στάση με μεγάλα κέρδη στην αύξηση του μυικού τόνου της εν λόγω περιοχής. Παραμελειμένοι μικρότεροι μύες,που κάμπτουν και στρέφουν τον κορμό τονώνονται και υποστηρίζουν την σπονδυλική στήλη ενώ οι βραχύμενοι μύες διατείνονται. Προάγεται η ορθοσωμία και αμβλύνονται τυχόν μυϊκές ανισορροπίες.

Ωστόσο η ειδοποιός διαφορά του kinesis σε σχέση με τα υπόλοιπα μέσα προπόνησης είναι πιο εμφανής από κινησιολογική σκοπιά. Τα 3 ζεύγη λαβών έχουν διάταξη σε διαφορετικά επίπεδα και πλήρη ελευθερία κατά την διαδρομή τους επάνω στα καλώδια.Ο ασκούμενος μπορεί να προσαρμόσει την τροχιά της κίνησης σύμφωνα με τους μοχλούς της σωματομετρίας του. Περιστρέφεται και μετακινείται επάνω στους άξονες που δεν νιώθει ενοχλήσεις από τυχόν τραυματισμούς, χωρίς τους περιορισμούς της προκαθορισμένης τροχιάς. Στον αντίποδα ο προπονητής μπορεί να επινοήσει free-motion ασκήσεις με κίνηση στο χώρο και παράλληλη συμμετοχή των μεγάλων μυικών ομάδων του άνω και κάτω κορμού. Οι ασκήσεις που προτιμούνται είναι ως επ το πλείστον κλειστής κινηματικής αλυσίδας με συνεχόμενη ροή τεθλασμένων και καμπύλων γραμμών κίνησης. Φυσικά χρησιμοποιούνται και όλες οι μονοαρθρικές ασκήσεις στις κλασσικές γωνίες εκγύμνασης αλλά μόνο σαν ενεργητική αποκατάσταση μεταξύ των σετ ώστε να μειώνουν τυχόν αυξημένη καρδιακή συχνότητα του ασκούμενου. Η περαίτερω χρήση τέτοιων ασκήσεων θα άφηνε αναξιοποίητες παρά πολλές από τις δυνατοτήτες του kinesis και θα το μετέτρεπε σε μια κοινή τροχαλία.

Γενικότερα η ποικιλία των επιλογών σε ασκήσεις είναι πραγματικά εκπληκτική. Ένας έμπειρος γυμναστής με γνώσεις κινησιολογίας, αίσθηση ρυθμού και φαντασία μπορει να εφεύρει με το μυαλό του πολύ περισσότερες ασκήσεις απο αυτές που θα του δείξουν... Η ποικιλομορφία του ασκησιολογίου εμποδίζει την ανοία και τον κορεσμό να τελματώσουν τις προσαρμογές του σώματος και την παρακίνηση του ασκούμενου.

Το σύνθετο ασκησιολόγιο που ενεργοποιεί ταυτόχρονα μεγάλο ποσοστό των μυών του σώματος εχει υψηλές απαιτήσεις απο το καρδιοαναπνευστικό και μυικό σύστημα ,επιταχύνοντας τον μεταβολισμό.Οι εναλλαγές κατεύθυνσης με συνδιασμούς κινήσεων αυξάνουν τον κιναισθητικό έλεγχο (αίσθηση προσανατολισμού ως προς τον χώρο), την ιδεοδεκτικότητα (ικανότητα ενεργητικής ισσοροπίας) - τον μυικό συντονισμό και την μεσομυική συναρμογή (ομαλή συνεργασία ανταγωνιστών – συναγωνιστών μυών). Έτσι εκτός απο κέρδη σε αντοχή,δύναμη και ευκινησία,εκπαιδεύουμε το σώμα να αυτοπροφυλάσσεται καλύτερα απο ατυχήματα της καθημερινότητας.

Η οργανωτική δομή της προπόνησης μπορεί να είναι με σταθμούς,με ενότητες, με κύκλους ,με συνδυασμό αυτών η με οποιαδήποτε άλλη μορφή. Τα περισσότερα συστήματα προπόνησης μπορούν να βρούν εφαρμογή στο kinesis, η επιλογή ανήκει στον προπονητή ο όποιος λαμβάνει υπ' όψιν τους στόχους και το επίπεδο φυσικής κατάστασης του ασκούμενου. Αρκετές φορές συνδυάζεται αερόβιο και αναερόβιο έργο με την εναλλαγή δυσκολότερων σετ με ευκολότερων με την μορφή υπερσειρών (super set) εκτελώντας ένα είδος διαλληματικής προπόνησης.Το ύφος του μαθήματος μπορεί επίσης να αλλάζει μεταβάλλοντας το tempo από έντονο-γρήγορο και εκτονωτικό σε πιο ήπιο-αργο και τεχνικό ανάλογα με τις ανάγκες και τις προτιμήσεις του ασκούμενου.Αρκετές φορές γίνεται εμπλουτισμός του προγράμματος με αλλά βοηθητικά μέσα όπως fit-ball, bosu, step, balanced board κ.τ.λ.. Η έκδοση με το πολύζυγο θεωρείται ως η πρακτικότερη, εφόσον οι δοκοί του δεν εκτελούν μόνο χρέη design αλλα συμμετέχουν στο ασκησιολόγιο και στις διατάσεις.

Μυικός διαχωρισμός συνήθως δεν προτιμάται εφόσον η κυκλική προπόνηση αποδίδει τα μέγιστα και ταιριάζει καλύτερα στην φύση και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του μηχανήματος.Ωστόσο υπάρχουν κάποιες ιδιάζουσες περιπτώσεις που απαιτείται κάτι τέτοιο.Τέτοιες είναι,σπανιότερα άτομα με προβλήματα υγείας που αδυνατούν η αντενδεικνύεται να γυμνάσουν όλο το σώμα σε μια συνεδρία ,και συχνότερα προχωρημένοι αθλητές που το εβδομαδιαίο προπονητικό πλάνο τους επιβάλει κάτι τέτοιο.

Με αφορμή την αναφορά σε αθλητές θα πρέπει να αναδείξουμε μια πολύ ενδιαφέρουσα ιδιομορφία του μηχανήματος. Επαγγελματίες αθλητές εκτελούν ακριβώς τις αγωνιστικές τους κινήσεις στο kinesis χάρη στις τεχνικές δυνατότητες του που έχουμε αναλύσει παραπάνω. Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το forehand του τενίστα η τα direct του πυγμάχου, ακόμα και τα λακτίσματα του ποδοσφαιριστή (με την χρήση των ειδικών δεστρών) πάντα με παράλληλη κίνηση στον χώρο. Τα αποτελέσματα μιας τόσο εξειδικευμένης προπόνησης είναι απόλυτα στοχευμένα. Υπάρχει σχεδόν πλήρης προσομοίωση αγωνιστικών συνθηκών που κανένα άλλο προπονητικό μέσο δεν μπορεί να επιτύχει.

Ο βαθμός δυσκολίας προσαρμόζεται εύκολα σε αρχάριους μέχρι προχωρημένους ασκούμενους. Το μηχάνημα έχει μια κλίμακα αντίστασης με διαβάθμιση 0-20 χωρίς να μπορεί να γίνει η αναγωγή σε κιλά.Ωστόσο κάθε εκατοστό που απομακρύνεται ο ασκούμενος από το μηχάνημα η αντίσταση αυξάνεται εξαιτίας της έκτασης των ελατηρίων. Αν λάβουμε υπ'όψιν μας ότι από την αρχική θέση ένας μέσος άνθρωπος μπορεί να μετακινηθεί περίπου 4 βήματα εμπρός αντιλαμβανόμαστε ότι στην ουσία δεν έχουμε 20 βαθμίδες δυσκολίας αλλά εκατοντάδες... Είναι ίσως το ιδανικότερο μηχάνημα για να εφαρμόσει κάποιος την μέθοδο των αφαιρετικών σέτ (drop set). Χωρίς να χρειάζεται να μεταβάλει την αντίσταση από το μηχάνημα, μετακινείται πλησιέστερα στους βραχίονες κάθε φορά που αλλάζει σέτ χωρίς να χάνει καθόλου χρόνου και προσαρμόζοντας ακριβώς την αντίσταση στις δυνατότητες του.

Το kinesis απευθύνεται σε όλες τις κατηγορίες ασκούμενων (υγιών και μη υγειών) - (επαγγελματιών - ερασιτεχνών)-  (προχωρημένων - αρχαρίων) ανεξαρτήτου φύλου και ηλικίας.Μπορεί να εγγυηθεί μια ολοκληρωμένη προπόνηση με αισθητή βελτίωση στα βασικά στοιχειά γενικής φυσικής κατάστασης (αντοχή - δύναμη - ευλυγισία κ.τ.λ.). Ο ειδικός προσανατολισμός της προπόνησης είναι εφικτός και γίνεται ανάλογα με την στοχοθέτηση που έχει γίνει από κοινού μεταξύ ασκουμένου και προπονητή. Αυτός μπορεί να είναι είτε πιο αερόβιος (απώλεια βάρους - λίπους είτε πιο δυναμικός (βελτίωση δύναμης - ισχύος είτε κάποιος ενδιάμεσος συνδυασμός (βελτίωση σωματικής σύστασης - μυικός καθορισμός) είτε πιο συντηρητικός (wellness-αποκατάσταση). Οι παράγοντες επιβάρυνσης (συχνότητα - όγκος – διάρκεια - σύστημα - οργάνωση - ένταση - αντίσταση - split - ασκησιολόγιο - σέτ - επαναλήψεις - διαλλείματα - ρυθμός) είναι απόλυτα μεταβλητοί και συνδυάζονται κατάλληλα, ανάλογα με την εξατομίκευση του προγράμματος.

Αναλογιστείτε πόσα από τα πολυδιάστατα οφέλη του kinesis θα μείνουν ανεκμετάλευτα εάν δεν υπάρχει ενας έμπειρος, καταρτισμένος προπονητής για να διαχειριστεί και αξιοποιήσει όλες τις δυνατότητες του μηχανήματος. Αθροίστε τα γενικότερα πλεονεκτήματα που παρέχει το personal training (αμέριστη προσοχή του προπονητή - μεγαλύτερη παρακίνηση του ασκούμενου κ.τ.λ.). Μετά ειναι ευνόητο γιατι κάποιος που αποφασίζει να γυμναστεί η να μάθει να γυμνάζει άλλους καθ'αυτόν τον τρόπο, πρέπει να απευθυνθεί στους ειδικούς.

ΣΙΑΦΤΟΥΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ,
ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ